Nieuws

Rhino cursus: 4 okt.

Op 4, 5 en 11 oktober staat er weer een Rhino Level 1 cursus op de kalender. Er zijn nog plaatsen vrij. Kijk voor meer informatie op: Rhino Level 1 cursus.

Background bitmaps

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: de beste weergave van...

Grasshopper 19 okt.

Op 19 oktober geven wij een Grasshopper voor Rhino cursus. Kijk voor meer informatie op: Grasshopper voor Rhino cursus of neem contact met ons op: 020 -...

Rhino 7 release

Rhino 7 is uitgekomen. Eric Eelman, onze Rhino specialist vertelt u meer over de vernieuwingen . Rhino 7 bevat heel veel nieuwe Features en Commands (meer...

Rhino: Meten

In deze blog bespreken we: Meten tijdens een functie.  De Length, Distance en Radius commando's zijn zogeheten nestbare commando’s. Dit houdt in dat...

Rhino: PictureFrames

Gebruik PictureFrames (commando: Picture) om een flexibelere en krachtigere versie van de BackgroundBitmap* in Rhino te maken. De afbeeldingen worden als...

Rhino: CheckNewObjects

Gebruik het CheckNewObjects commando om fouten te ontdekken in objecten. Dit commando is een hulpmiddel om fouten te vinden die ongeldige geometrie in het...

Rhino: Dot commando

De Rhino tip gaat deze keer over het Dot commando. Het Dot commando kan gebruikt worden om zichtbare labels bij objecten in het project te...

Rhino tip: toolbars

Deze keer gaat Eric Eelman in op Toolbars tonen/ verbergen met macro's.  Toolbars (werkbalken)  kunnen worden verborgen/ weergegeven met een macro...

Filled Solid Edges

De Rhino tip gaat dit keer over: Fillet Solid Edges in Rhino. Maak de vorm met scherpe randen en maak er een closed (solid) polysurface van. Controleer of...

Home en End toetsen

Deze Rhino blog gaat over de Home en End toetsen. Om stappen in Rhino ongedaan te maken (Undo) kan Ctrl+Z gebruikt worden. Wanneer er een stap te veel terug...

Cursortoetsen in Rhino

De Cursortoetsen, zoals de pijltjestoetsen ook genoemd worden, kunnen gebruikt worden om de weergave stapsgewijs te wijzigen vanuit elke viewport. Dit is een...

Rhino: object snaps

Deze Rhino tip gaat over object snaps. Object snaps kunnen, nadat de functie geactiveerd is, afzonderlijk aan- en uitgezet worden door op de...

Rhino: Selectiemethodes

Dit keer gaan wij in op de verschillende selectiemethodes in Rhino.  Wat veel gebruikers wellicht weten is dat er verschillende selectiemethodes...

Schema's in Rhino

Deze Rhino tip gaat over het gebruik van een schema in Rhino. Rhino Workspace instellingen kunnen worden opgeslagen en hersteld met behulp van een schema....

Rhino: vastzetten lijn

Deze Rhino tip gaat over het vastzetten van de lijn lengte oftewel de Lijn lengte constraint. Lijnen kunnen geplaatst worden door op een plek voor het...

Trim functie in Rhino

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer:...

Rhino: render previews

n deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer gaat het over Render...

Rhino Selectiefilters

In deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: Selectiefilters. Rhino...

Dragmode in Rhino

In deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer het: Dragmode commando.

Drag 'n Drop

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer behandelen we Drag ’n...

Camera functie in Rhino

Regelmatig zal Eric Eelman, onze Rhino specialist, in deze blog handige 'verborgen' functies in Rhino behandelen waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze...

Rhino: Tab vergrendeling

Regelmatig zal Eric Eelman, onze Rhino specialist, in deze blog handige 'verborgen' functies in Rhino behandelen waarmee veel tijd bespaard kan...

Rhino: FullScreen Mode

Deze Rhino tip gaat over het gebruik van FullScreen Mode om een ontwerp te presenteren.  FullScreen vult het monitorscherm met de Viewports, het...

Rhino.Inside.Revit

Rhino.Inside.Revit is een add-on, waarmee Rhino en Grasshopper (en andere Rhino plugins) gebruikt kunnen worden in de Revit omgeving. Het Rhino.Inside.Revit...

nieuws

Rhino: View als image

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino. Met deze keer: Sla een View op als Image bestand. De Rhino commando...

Nieuws

Reverse Engineering

Reverse Engineering is het creëren van modellen aan de hand van bestaande objecten. Hierbij wordt niet een volledig nieuw ontwerp gemaakt. Een bestaand...

Rhino en VR

Rhino is vooral bedoeld voor 3D ontwerpen en niet om te presenteren. Het kan echter soms wel handig en leuk zijn om de modellen in VR te bekijken zodat...

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: de beste weergave van Background bitmaps.

Met de opdracht BackgroundBitmap kunnen achtergrond bitmaps geplaatst worden.
Hierbij moet echter opgelet worden dat groter niet altijd beter is. Rhino gebruikt OpenGL om alles wat je in een venster ziet weer te geven. Afbeeldingen (bitmaps) worden behandeld als OpenGL-texturen. OpenGL heeft beperkingen en specifieke vereisten waaraan moet worden voldaan om texturen te maken:

1. De beeldafmetingen moeten een veelvoud van twee zijn in zowel breedte als hoogte
(d.w.z. 512x512, 1024x512, 2048x4906, enz.).
2. De totale beeldgrootte mag niet groter zijn dan de beperkingen die worden opgelegd door de video hardware of het videostuurprogramma. Dit is afhankelijk van de videokaart. 

Als er niet aan deze criteria wordt voldaan, dan wordt de afbeelding niet weergegeven. 

Vanwege de bovenstaande beperkingen probeert Rhino ervoor te zorgen dat alle afbeeldingen aan deze regels voldoen. In de gevallen dat dit niet automatisch lukt, moet het formaat van de afbeelding van tevoren worden aangepast. Als u in Rhino 7 naar Tools > Options... > Rhino Options > View > OpenGL gaat ziet u wat de maximale grootte van een textuur voor uw videokaart kan zijn bij Maximum Viewport size en Maximum Texture size.

 24 backgroundbitmap
 
Problemen oplossen 
Wanneer u problemen met background bitmaps wilt oplossen, moet u eerst zorgen dat het videostuurprogramma van de fabrikant van uw videokaart is geüpdatet naar de nieuwste versie. Ook kunt u proberen het formaat van uw afbeeldingen zelf te wijzigen met behulp van uw favoriete fotobewerkingsprogramma, zodat ze aan de juiste criteria voldoen. 
 
Over het algemeen worden de meeste videokaarten afbeeldingsformaten van 2048 x 2048 ondersteunt. Houd er rekening mee dat ondanks dat een afbeelding met een resolutie van 1000000 x 1000000 geladen kan worden, Rhino deze resolutie niet zal gebruiken. Wellicht kan een resolutie van 2048 x 2048 te laag zijn om de gewenste details te zien, maar als 2048 x 2048 de limiet van uw videokaart is, dan is dat de maximale resolutie die Rhino zal gebruiken. Wanneer de videokaart een hogere resolutie ondersteunt, dan kunt u die natuurlijk gebruiken
 
Als een afbeelding wordt weergegeven als een witte rechthoek, kunt u proberen dit op te lossen door lengte van de korte zijde van de afbeelding te wijzigen in een waarde (in pixels) die deelbaar is door vier.
 
Neem voor meer informatie contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020 - 314 44 10.